Sunday, January 25, 2015

meran fans

assalam semua~ aku tanya apa khabar~

haaaa.. aku ada cerita hot yang aku nak bagitau, kisah ni terjadi pada malam tadi.

lepas aku p ceramah Ustaz Jafri kat Surau Mujahideen Kampong Kedah.

best kata luuu p ceramah dia.. taubat aku sekejap dengan selfie terlajak laris. huk2,, tapi aku tak sentuh dia pun ehh.

aku insyaf la dengan penyampaian Ustaz. ada bab berkat dalam hidup, dan beberapa fadhilat amalan2 yang aku dah tau dan yang aku tak pernah tau. subhanallah.

tapi sebenanya bukan cte hot ni yang aku nak cerita. takpela, dah terlanjio eh, terlanjur aku taip pasal ceramah malam tadi, bolehla aku kongsi sikit apa yang buat aku insaf. sebab betul-betul kene dengan aku.

untuk seri wajah, jaga wuduk. solat kena jaga jugak. boleh hilang berkat even kalau sorang dalam family tak solat. hutang keliling pinggang, disaster, rumah tak aman, boleh jadi sebab salah seorang contoh adik tak solat. haaa.. bahaya tu.. aku fikir camne laaa adik2 aku ni, dah la lelaki. Allah, potong bawang.

Rezeki tak berkat. duit 1000 sebulan, kalau tak berkat rezeki tu, sekejap je habis. habisnya tak tau kat mana.. bila ditanya, blur. aku camtu wehh,, duit dapat sekejap je habis. beli baju bagai. bila ayah tanya, tgk2 tinggal 100 je. Allahu.. teruk aku ni, berkat dalam rezeki takde.. bersedekahlah kamu..

Ya Allah, berkatilah aku, umurku, keluargaku, dan hartaku.

maksud BERTAQWA
- buat apa yang Allah suruh, tinggal apa yang Allah larang.
- takut kepada Allah macam rasa yang Allah sedang melihatnya. (ihsan)

maksud WARA'
-fikir pahala dosa sebelum buat sesuatu.
contoh macam kau beli mee kat mydin, kau tengok ada halal tak. ok ada, pastu kau tengok syarikat mana yang buat. Ta Ik Ku Cing punya company. ok tinggal. jangan amik. that is wara'. berkat pun ada dalam makanan tau, contoh kau beli ayam golek kat makcik yang tak pakai baju. eh, tak pakai baju yang tak tutup aurat sepenuhnya, pakai tudung tapi baju lengan pendek. terdedahlah lengan wane coklat. apa yang kita makan dari masakan makcik tu dikira berkat ka? kalau perintah Allah pun dia tak laksana betul2, ingat kalau kita makan masakan dia, kita akan jadi lebih alim ka?

lu pikir la sendiri. :D

HMMM... AKU pun baru tau yang kalau kita baca 10 kali surah al-ikhlas sehari sebelum subuh, kita akan dapat bina 1 istana dalam syurga. hebat tak hebat. takpaklaaahhh tak dapat bina istana dalam dunia. apa yang kita tak dapat sekarang, kita akan dapat ganjaran di akhirat kelak. Allah simpan yang lebih baik untuk kita. macam kisah sahabat nabi yang kaya-raya sebelum masuk Islam, tapi selepas menjadi Muslim, dia tinggalkan hartanya sebab didapati susah untuk beribadat sambil meniaga. huhu.. even bila dilantik menjadi gabenor di Damsyik, dia yang paling miskin, even tiada sehelai selimut pun untuk tidur. sebab beliau kata, bila aku mati nanti cepat sikit aku masuk istana aku, takde harta yang akan dihisab satu per satu. Allahu..

 Beribadatlah kamu sepuasnya, kerana rehatmu adalah matimu.

sabar dengan maksiat, sabar dengan dunia..

alhamdulillah, habis dah ceramah. ok, aku nak teruskan apa cerita hot tu.

lepas ceramah tu, kami p lepak (makan) kat Along Char Kuey Teow. punya laaaa ramai weh dalam tu, alhamdulillah dapat tempat duduk, rezeki ni namanya.. kami order la CKT kecik yang berharga 3.50.. lama jugak menunggu, dalam 30 minit gak r, kawan aku dah pedih perut menahan lapo. aku biasa je. dah biasa tahan lapo ni. haha...

dalam tengah menunggu tu, aku usha2 la orang yang makan, tunggu, usha la sume... eh, alamak mamat ni usha aku pulak. kah3.. yang aku tak tahannya, muka dia macam AMRAN FANS!!! gle tak wei? aalamak, nak gak selfie ngan meran ni, pg tadi da selfie ngan terlajak laris. haha..

tapi aku masih berfikiran waras. aku selamba je.. terus borak gelak2 dengan member kesayangan aku ni.. dia pun akui yang mamat ni sebijik macam amran fans. ehhh,, kang aku panggil polis kang. tapi nanti sayang pulak sape nak teruskan legasi amran fans. aku ke? hahhaahah

lama kami tunggu, akhirnya sampai jua CKT. weh, sedap nak MAMPO*, hahaha... besar dan banyak udang. harga yang murah. kalau kat Omaq ni, 5.00 baru dapat. syukur2,, aku nak kata camni,

WAITING WORTH BEST.

haaa,,, menunggu sesuatu yang lebih baik itu bagus!

hehe..
aku makan tak pandang langsung meran tu, lepas aku dah habis makan, dia pergi.. babai abang am.. *bluekkk*

haha.. adoiyaii,, kompleks jadi wanita ni, dipandang. huhu..

kla,, bla dulu.

wassalam. 

No comments:

Post a Comment