Wednesday, February 4, 2015

Allah simpan lebih baik

Assalamualaikum readers tegar

dok scroll2 fesbuk, banyaknya benda yang aku nak. tengok makanan, auucchh, rasa nak makan. judging what will the taste like. takpela, macam manis sangat, sakit gigi aku nanti.

scroll lagi, nampak model pakai skirt kembang sangat, kain satin lembut beralun indah memanggil2 aku untuk membeli. pikir duit, hmmm.. takpela..

apa yang kita tak dapat kat dunia ni, insyaAllah Dia beri manisnya kat akhirat nanti. aku dengar dari ceramah Syeikh Habib Zainal Abidin kat youtube. bes sangat dengar ceramah dia, dengan suaranya yang lemak dan lembut (aisshh, macam masak lemak pucuk paku pulak) , jelas percakapannya, menusuk hati, moga dia ditempatkan temapt yang baik di sisi Allah sepanjang hayat dan matinya..

Allahu, tarbiyyah yang Allah beri, sifat qani'ah (merasa cukup) dengan apa yang ada. haha.. ye la wei,, baju aku berlambak2. nak diwariskan kepada adik? semua adik aku lelaki.

kesudahannya, baju-bajuku yang tak muat dikumpul dan dibungkus. untuk diberi kepada sesiapa. mangsa banjir dan anak yatim. kah3,, aku ingat lagi masa banjir teruk melanda negara kita tempoh hari. boleh dikatakan rata-rata yang bersedekah baju itu perempuan. dan pastinya memberi baju kurung yang banyak bergantung2 dalam almari entah berapa tahun tak pasti, lama sangat berkurun, baik bagi baju kurung tu semua kat mangsa banjir.

then, nampaklah gambar2 lelaki memakai baju kurung! semasa banjir, dengan air yang tinggi. hahaha!! nampak sangat tak sesuainye dok? bagi baju kurung kat mangsa banjir. baju kurung tu dah la tak berapa nak tebal kainnya, nak jadikan baju basahan untuk depa memang tak la.. kesejukan tuuuhh..

lagi satu baju kurung ni kalau pakai, masuk dalam air, tak terangkat sume kainnya? hahaha! memang sumpah lawak. kena fikir la wei, sesuai ka dak.. untuk lepas banjir boleh la kot. hehee..

oh ya, seeloknya bagi la baju kurung tu kat anak-anak yatim. bila difikirkan, kasihan depa.. time2 puasa dengan raya je mereka diraikan.. pegi rumah terbuka mana2. then waktu lain, sunyi sepi. huarrghhh!! sedihh.. alhamdulillah aku ada 2 mak 2 bapak. sobsss~~ moga Allah berkati mereka semuanya. aamiinnn.


okla, chow!

*dengar bacaan surah al-fath dan surah yusuf*

(wajib hafal surah al-fath)

hehe..

wassalam. 

No comments:

Post a Comment