Thursday, April 23, 2015

i can't stand with this!

Assalamualaikum,

insyaAllah aku dah ada plan untuk kerja dan sambung belajar.

dengan izin Allah, aku akan kerja di Telekom Malaysia, dalam rancangan setahun lepas kerja, aku sambung master kat Jepun. dengan biasiswa daripada MEXT.

aku ceritakan rancangan ni pada ayah,

ayah: wooo,, jepun negara paling mahal (barang) kat dunia..

aku: ada scholarship sebulan rm5,300..

ayah: sebulan ke setahun?

aku: sebulan.

ayah: haaa..betul ayah cakap td.. mmg tinggi kat sana..

insyaAllah. aku betul2 nak.. ayah nampaknya excited dengan rancangan hidup aku ni.. tapi masa 2nd call, aku tnya ayah, ok ke?

ayah: hmmm.. nanti akak da berumahtangga, dengan anak2 sume, kat jepun camne?

aku: hahah.. ala ayah,, akak rasa akak sorang je sampai tua nanti.

ayah: ada la tuuu,, esok ada..

aku: esok? esok la eh ayah?

ayah: eh akak, ayah xley lama ni.. makan pastu nak start kayuh balik. nanti pukul 4lebih boleh call balik.

aku: ooo.. ok ayah.. assalamualaikum..

*************************************************************

aku sebenanya terharu jugak bila ayah cakap camtu, dia takut aku terbeban dengan belajar dan family nanti. tapi aku nak keluar dari kempompong hidup ni. aku xboleh nak tengok je ada kawan2 yang mak ayah dia sambung belajar kat luar negara, sambil bawak anak2 sekali.. kan bagus anak2 dibesarkan dalam suasana pembelajaran. kalau mereka semua boleh, kenapa aku tak? kenapa aku mesti nak ikut tradisi lama, kerja, tanggung anak2 sampai besar.. aku mesti keluar dari kebiasaan. aku tak kisah berapa banyak tentangan. ayah pun percaya aku boleh buat sampai la ni.. dari sekolah teknik jb dulu, matrik kat melaka, uni kat penang... makin lama makin jauh.. insyaAllah aku nak ubah family aku.

sebaik2 perancang adalah Allah 'Azza wa Jalla..

siiru 'ala barakatillah.

wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment